تبدیلات( Transform ) اشیا یک اصطلاح عمومی است که معرف سه عملیات جابجایی و چرخاندن و تغییر مقیاس اشیا است . هر یک از این عملیات سه پارامترx وyوz دارد .پس تبدیلات شی در کل دارای 9 پارامتر است . هنگامیکه یک شی داخل صحنه ایجاد می کنید . پارامترهای تبدیل آن داخل پنجره Channel box ظاهر می شوند.
برای تبدیلات اشیا می توانید از ابزارهایMove ( کلید میانبرW ) ( جابجایی ) وRotate ( کلید میانبرe ) ( چرخش ) وScale ( کلید میانبرr ) ( مقیاس دهی ) در کادر ابزار استفاده نمایید .
هر گاه شی را انتخاب نموده و یکی از این ابزارها را فعال نمایید, یک ابزار دستکاری اطراف شی منتخب ظاهر خواهد شد . شکل ابزار دستکاری بر اساس نوع ابزار فعال شده متفاوت است . اما این ابزارهای دستکاری در هر حال نشاندهنده محورهای سه گاه برای اجرای عملیات هستند . محور فعال عملیات همواره با رنگ زرد مشخص می شود و آن را با کلیک ماوس فعال می کنید . اگر بر مرکز سه محور کلیک کنید . آنگاه عملیات بطور همزمان بر هر سه محور اجرا خواهد شد .
محورهای سه گانه با رنگهای قرمز ( برای محورx ) سبز ( برای محورy ) و آبی (برای محور(z
روشهای گوناگون برای اجرای تبدیلات وجود دارندکه در این قسمت آنها را توضیح خواهم داد. می توانید بر روی شی کلیک نموده و بکشید یا بر مرکز شی کلیک نموده و بکشید تا عملیات جابجایی یا چرخش را انجام دهید . در حالت مقیاس دهی کل شی بطور یکنواخت مقیاس دهی خواهد شد .اگر فقط بر روی یکی از دستگیره های شی کلیک کنید آنگاه تبدیلات فقط در جهت محور منتخب اجرا خواهد شد .
شی یا اشیا مورد نظر را انتخاب نموده سپس ابزارMove را فعال می کنید بر مرکز شی ( مرکز سه شاخک ) کلیک نموده و بکشید تا شی را نسبت به صحنه جابجا کنید . یا بر روی یکی از شاخکها کلیک نموده و بکشید تا شی را در امتداد همان محور جابجا نمایید . همچنین می توانید بر روی یکی از محور ها کلیک کنید تا فقط همان محور فعال شود . سپس دکمه میانی ماوس را کلیک نموده و بکشید تا شی فقط در امتداد محور منتخب جابجا شود.
اگر کلیدCtrl را نگهداشته و بر روی یکی از محورها کلیک کنید , آنگاه نقطه مرکزی عملیات محدود به صفحه ای فرضی وعمود بر محور منتخب خواهد شد . بعنوان مثال اگر کلیدCtrl را
نگهداشته و بر روی محورy کلیک کنید و سپس نقطه مرکزی شی را کلیک نموده و بکشید , آنگاه تبدیلات شی محدود به صفحه فرضیX –Z می باشد . این صفحه به یک شکل یک آیکون زرد رنگ در مرکز آیکون تبدیلات شی آشکار خواهد شد .
می توانید دکمه میانی ماوس را کلیک نموده و شی را جابجا نمایید . در این حالت جابجایی شی نسبت به تنظیمات فعلی نقطه مرکزی شی انجام میگیرد .اگر کلیدShift را نگهداشته و سپس دکمه میانی ماوس را کلیک نموده و بکشید , آنگاه حرکت شی در امتداد محوری انجام میگیرد که با جهت حرکت ماوس مطابقت بیشتری داشته باشد .
ابتدا شی یا اشیا مورد نظر را انتخاب نموده و سپس ابزارRotate را فعال می کنید .دستگیره های چرخش اطراف شی به شکل دایره های رنگی ظاهر می شوند .
اگر بر دایره آبی بیرونی کلیک نموده و بکشید آنگاه شی نسبت به صحنه چرخش خواهد داشت . و اگر بر دایره آبی درونی کلیک نموده و بکشید آنگاه عملیات چرخش شی به حالت آزاد اجرا خواهد شد .
اگر فقط بر یک محور چرخش کلیک نموده و بکشید آنگاه چرخش شی محدود به همان محور خواهد شد .
ابتدا شی یا اشیا مورد نظر را در صحنه انتخاب نموده و سپس ابزارScale در کادر ابزار را فعال می کنید . شاخکهای عملیات مقیاس دهی اطراف شی ظاهر می شوند . اگر بر مرکز شاخکها کلیک نموده و بکشید تغییر می کند . اگر فقط بر یک محور کلیک نموده و بکشید آنگاه مقیاس شی فقط در همان محور تغییر می کند .
اگر توسط دکمهمیانی ماوس کلیک نموده و بکشید آنگاه تغییر مقیاس شی به محور فعال در
دیدگاه فعال محدود خواهد شد .
اگر در کادر ابزار بر روی دکمه های ابزارهایMove یا Rotate یاScale دوبار کلیک کنید آنگاه سمت راست صفحه اصلی یک پنجره شامل تنظیمات خاص آن ابزار آشکار خواهد شد .
داخل پنجره تنظیمات ابزارRotate گزینهSnap rotate را مشاهده می کنید. اگر این گزینه را فعال ( علامت دار ) نمایید آنگاه چرخش ها خاصیت چسبندگی پیدا می کنند .
در فیلدStep size میزان درجه هر یک عملیات چرخش را وارد می کنید . بعنوان مثال عدد 15 را وارد می کنید تا هر بار عملیات چرخش معادل 15 درجه اجرا شود .
اگر چند شی را همزمان در یک صحنه انتخاب نمایید , پس می توانید عملیات تبدیل مانند جابجایی و چرخش و تغییر مقیاس را بر روی همه آنها اجرا نمایید . برای ابزارهای Move وRotate باید تنظیمات آنها را باز کرده و مشخص نمایید که آیا تغییرات بر اشیا منتخب به روش محلی(Local)
بعنوان مثال ابتدا یک شی را انتخاب نموده و عملیات چرخش را اجرا می کنید . سپس یک شی دیگر را به مجموعه منتخب افزوده و آنها را در حالتLocal در امتداد محورz جابجا می کنید . بدین ترتیب هر یک از اشیا مجموعه منتخب در امنداد محورz مخصوص خودش جابجا خواهد شد. اما اگر گزینهGlobal برای ابزارهایMove وRotate را فعال کنید آنگاه عملیات جابجایی و چرخش اشیا منتخب بطور یکنواخت اجرا شده مانند آنکه همه مجموعه منتخب یک شی واحد هستند .
اغلب لازم است با استفاده از اشیا موجود تعدادی اشیا جدید بسازید . گاهی ممکن است یک شی را تکثیر نموده تا از ترکیب آنها یک شی پیچیده تر ایجاد نمایید . برای تکثیر اشیا منتخب از روش
Edit ®duplicate استفاده نمایید .
بطور پیش فرض تکثیر شی در همان مکان شی اصلی قرار می گیرد که باید آن را جابجا نمایید . ترکیب کلیدهایCtrl وD نیز عملیات تکثیر شی را انجام می دهد.
گاهی لازم است بیش از یمک تکثیر از شی منتخب ایجاد نمایید . دراین شرایط شی را انتخاب نموده و سپس بترتیبEdit ®duplicate و سپس آیکون چهارگوش تنظیمات این عملیات را کلیک کنید پنجرهDublicate Option آشکار خواهد شد . در فیلدNumber of copies تعداد تکثیر را وارد می کنید .
داخل پنجرهDublicate Option مقابل عبارتGeometry type دو گزینهCopyو Instance قرار دارند . اگر گزینهInstance را انتخاب نمایید , اشیا تکثیر شده بعنوان اشیا منحصر بفرد ایجاد شده اما به شکل شی اصلی ارجاع دارند . می توانید به هر یک از اشیا تکثیر شده نوع خاص تبدیلات با مواد را نسبت دهید, در عین حال هر نوع تغییر در شی اصلی بطور خودکار بر اشیا تکثیر شده از نوعInstance تاثیر خواهد داشت .