احکام روزه
س: اگر شخصى روزه استیجارى قبول نمود آیا تعجیل در اداى آن واجب است و اگر بنا بر عللى نتواست همه آن را ادا کند مىتواند مابقى را به شخص دیگرى بسپرد؟
ج) اگر موجر وقت تعیین کرده یا قرینهاى بر تعجیل باشد، نباید از آن وقت تأخیر بیندازد والا تأخیر آن اشکال ندارد مگر اینکه موجب سهلانگارى باشد و نیز اگر بخواهد به کسى دیگر بدهد، باید با اجازه موجر باشد.
س: در مورد روزه مستحبى گفته شده که اگر برادر مؤمنتان به شما غذا تعارف کرد بهتر است قبول کرده اما ثواب را کامل مىبرید حال منظور از برادر مؤمن چیست؟ یعنى مادر و خواهر شامل این دسته نیستند؟ ملاک ایمان چیست؟ یعنى هر فردى را مىتوان مؤمن نامید؟
ج) مؤمن یعنى کسى که شیعه اثنى عشرى است
س: اگر بعد از نماز فجر در ماه رمضان محتلم شوم چه باید بکنم؟
ج) روزه صحیح است و براى نماز ظهر باید غسل کنید.
س: آیا کسى که روزه واجب بر گردن اوست مىتواند روزه مستحبى بگیرد؟
ج) کسى که روزه واجب بر گردن اوست نمىتواند روزه مستحبى بگیرد.
س: آیا کفّاره روزه باید فوراً ادا شود یا مىتوان در طول زمان آن را بجا آورد؟
ج) دادن کفاره چه از نظر مالى یا روزه واجب فورى نیست بلکه براى انجام آن حتى در آینده فرصت دارید لکن نباید مورد غفلت قرار گیرد.
س: تفاوت شخص کثیرالسفر با کسی که به خاطر شغلش مدام در سفر است چیست؟
ج) اگر سفر شغل یا مقدمه شغل نباشد، هر چند کثرت هم داشته باشد، موجب شکسته شدن نماز مىشود. و به طور کلّى کثیرالسفر موضوع حکم شرعى نیست.
س: نماز و روزه فرزندان در وطن والدین چگونه است؟ و آیا به سن فرزندان و مستقل شدن آنها بستگى دارد؟
ج) میزان، تبعیت و عدم استقلال است. مادامى که فرزندان در اراده و زندگى تابع پدر باشند، وطنِ پدر، وطن آنها هم محسوب مىشود (و اگر با مادر زندگى مىکنند و تابع مادر هستند وطن مادر، وطن آنها هم محسوب مىشود) و در این حکم فرقى بین اینکه فرزند صغیر باشد یا کبیر نیست. این در صورتى است که فرزندان در وطن پدر یا مادر زندگى کنند اما اگر به قصد مسافرتِ چند روزه به وطن والدین رفتهاند، در این صورت مادامى که قصد ماندن حداقل ده روز را نداشته باشند حکم سایر مسافرین را دارند.